Jó tudni…

Ebben a menüpontban olyan írásokat gyűjtőttünk össze, melyekről jó, ha tudunk.

Érdekességek friss információk autósoknak.

2012- Európa Uniós új szabály

Biztosan sokak számára újdonság, hogy 2012-től egy Európai Uniós direktíva értelmében, kötelező feltüntetni a gumiabroncsokon a termék néhány lényeges paraméterét. A csak mosógép matrica (mosógép címke) néven elhíresült találmány célja, hogy elősegítse számos fontos uniós cél teljesülését – közlekedés biztonság javítása, üzemanyag hatékonyabb gazdálkodás, szén-dioxid kibocsátás csökkentése – a vásárlók tudatosabb döntéseinek segítésével.

A matrica legszembetűnőbb előnye, hogy első ránézésre is könnyedén összehasonlíthatók lesznek a laikus számára csak árukban különböző abroncsok. A háztartási eszközökről vagy akár villany-kötékről már megszokott A-tól G-ig terjedő jelölési skála segítségével a vásárló azonnal realizálhatja, hogy az esetleges árelőnyért cserébe, gyengébb teljesítménnyel, vagy későbbi többlet fogyasztással – kell majd fizetnie. Ez az információ az átlag vásárló számára elégséges is, mi azonban felvállaljuk, hogy megpróbáljuk a lehető legpontosabban feltárni, hogy mit is jelentenek a gumi-címke jelölései számokban.

 

Üzemanyag fogyasztás

 

„Az üzemanyag fogyasztás 20%-ért a gumiabroncsok működése a felelős!”
Az autógumi folyamatosan érintkezik az útfelülettel, és e közben, hogy előre haladjon le kell győznie a gördülési ellenállásnak nevezett erőt, ez növeli az üzemanyag fogyasztást. Másrészről a gumiabroncsok az autó haladása közben folyamatosan változtatják alakjukat, hogy ezzel kiegyenlítsék az út apró egyenetlenségeit és csökkentsék a járműre ható kellemetlen vibrációt. Az abroncsok működése leginkább egy folyamatosan megfeszülő és elrugaszkodó rugóhoz hasonló, ahogy előre löki az autót, azonban, ahogyan minden tevékenység (munkavégzés során) itt is keletkezik veszteség, ami növeli a fogyasztást – ez a veszteség pl. hő formájában jelenik meg, ami felmelegíti az abroncsokat.

„Csodák nincsenek, a kisebb fogyasztás velejárója a gyengébb tapadás”
A nagyobb és kezelhetőbb veszteséget az első, a gördülés ellenállása okozza, amit leginkább a felületek minősége határoz meg. Mivel mi magyarok aztán igazán tudjuk, hogy az út olyan, amilyen – számszerű eredményt a gumiabroncsok felületének javításával tudunk csak elérni. A mérnökök ezért folyamatosan kísérleteznek, hogy olyan keverékeket alkossanak, amik csökkentik a gördülés veszteségét, ugyanakkor nem „úsznak” az út felett, hogy szükség esetén meg is tudjunk állni az autóval. Általánosságban elmondható, hogy csodák nincsenek a kicsi gördülés ellenállás óhatatlanul a tapadási képességek rovására megy, de hogy mennyire az egyáltalán nem mindegy!


Az Európai Únió az üzemanyag-hatékonysági osztályt, a gördülési ellenállási együttható (RRC) alapján, „A”-tól „G”-ig terjedő skálán értékeli (ahol RRC kisebb mint 6,5 kg/t tartozik a legjobb „A” kategóriába, a 12,5 kg/t érték pedig a legrosszabb „G” kategóriába)

A legtöbb gyártó és forgalmazó megpróbálta a lehetetlent, lefordítani a bonyolult fizikai képletet, hús-vér ember számára is felfogható tényekre. Összességében arra jutottak, hogyha az üzemanyag fogyasztás 20%-káért feleősek az abroncsok akkor az „A” és a „G” között lévő 100%-os különbség nagyjából 7,5%-os megtakarításnak felel meg. Hogy még közérhetőbbek legyünk, ezt deciliterekre lefordítva arra jutottak, hogy az „A”-s abroncs 100Km-en nagyjából 0,6liter üzemanyagot tud megtakarítani, vagyis osztásonként átlagos kb 0,1liter (1 deciliter) üzemanyag takarítható meg.
Vegyünk egy életszerű példát az autó fogyasztása egy „G” minősítésű abroncssal 7,0 l/100km. Az oldalsó táblázatból kiderül, hogy ha ezt egy „A”-sra cserélnénk akkor 6,4l-re csökkenne az autó fogyasztása. Ez egy átlagosnak tekintehető példa, ami nincs túlzottan alrugaszkodva a realitásoktól. Természetesen egy elve kisebb fogyasztású autó esetében a megtakarítás mértéke is kisebb, és fordítva, ha jobban pazarol egy autó, könnyebb nagyobb számokat felmutatni.
Fontos megjegyezni azonban, hogy az autó fogyasztását a legnagyobb mértékben a vezetési stílus és a műszaki állapot határozza meg. Ide értve, hogy az abroncsokat az ideális nyomás értéken használjuk, mivel az alacsony nyomású abroncsokkal több energiát pocsékolhatunk el, mint amennyit a legjobb minősítésű gumival megtakaríthatunk. Vezessünk ekonómikusan, kerüljük a hirtelen gázadást és ha csak lehet, motor fékezéssel lassítsuk a járművet.

Újabb szén-dioxid grammok takaríthatók meg ha nem hordozunk felesleges ballasztot az autóban – a meleg pokrócot nyáron, a hűtőtáskát télen nem utaztatjuk a csomagtartóban, odafigyelünk a tankolással. Habár a nem a gumiabroncsok témakörébe tartozik, de sokat spórolhatunk ha nem sietünk, a légellenállás autópálya tempónál 10-20 km/h sebesség különbség esetén akár 1 liter fogyasztás különbséget okozhat.

Cégünk fő profilja, autógumik értékesítésesítése, szerelése, és javítása. Vállaljuk hozott vagy nálunk vásárolt gumiabroncsok felszerelését bármilyen méretben. Cégünk jó minőségű keveset futott,használtgumik értékesítésével is foglalkozik.

A defektjavítást a legjobb anyagokkal végezzük, így az Ön javított kereke ismét teljes értékű lesz. Szakszerű tanácsadással segítünk kiválasztani az Önnek legmegfelelőbb ár-árérték arányú gumiabroncsot.
Munkatársaink nagy tapasztalattal bírnak gumiabroncsok javítása, szerelése és értékesítése terén, így ügyfeleinket tanácsainkkal is tudjuk segíteni, hogy a megfelelő abroncs kiválasztásával a biztonságosan vehessenek részt a közlekedésben.

Sok szeretettel várjuk Önt is gumiszerelő műhelyünkben, ahol kollégáink szívesen állnak rendelkezésére, és szívesen válaszolnak szakmai kérdésekre is.

VULKÁN GUMI, AHOVA MEGÉRI BEJÖNNI!